Logo
PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA
70X, Jalan Keramat Hujung, 54000 Kuala Lumpur
Email : salam@ppim.org.my
Hotline : +6019-359 1000
Tel : +603-4257 7222 / +603-4256 6618
IKUTI KAMI DI :
KLINIK PENGGUNA MINGGU 2 SIARAN 14 FEBRUARI 2011
27 Feb 2011


LAPORAN KLINIK PENGGUNA MINGGU 2
 TARIKH SIARAN:  14 FEBRUARI 2011
(1) NO. SIRI : KP11-03
Pembinaan Apartment Regalia Mengundang Pelbagai
Masalah Kepada Penduduk Villa Putera dan Villa Puteri
Jawapan kepada aduan oleh Tuan Haji Razali dan Puan Kartina Aziz pada minggu lepas ( 7 Febuari 2011). Rujuk : http://www.ppim.org.my/klinik-pengguna-minggu-1-siaran-7/
Ulasan PPIM
Menurut Y Bhg Dato’ Ma’amor Osman( S/U Agung PPIM), setelah diperkenalkan Klinik Pengguna ini, pihak PPIM mendapat respon yang positif dari pihak yang terlibat. Beliau mengucapkan terima kasih kepada DBKL kerana telah mengambil tindakan proaktif. Dalam masa yang sama, To’ki juga mengucapkan terima kasih kepada pihak media kerana memainkan peranan penting dalam memainkan peranan mereka di dalam menghebahkan sesuatu isu.
Respon :
Encik Rohaizan Ahmad, Pengarah Jabatan Rekabentuk Bandar dan Bangunan DBKL.
Beliau berterima kasih kepada pihak wargakota kerana mengambil berat terhadap persekitaran dan kesihatan bandaraya.
DBKL telah mengambil satu tindakan yang proaktif dengan memanggil pihak terlibat termasuk kontraktor, pemaju, pengadu dan wakil PPIM pada 8hb Februari 2011 (sehari selepas aduan dibincang di Klinik Pengguna) bermesyuarat bersama pengurusan Ketua Pengarah DBKL, Y. Bhg. Datuk Hj. Salleh bin Yusup.
Kesepakatan yang diperolehi adalah:
Kerja-kerja pembinaan hendaklah dilakukan mengikut prosedur yang ditetapkan iaitu pada setiap hari Isnin hingga Sabtu pada pukul 8 pagi sehingga 6 petang sahaja. Manakala pada hari Ahad dan cuti Am tidak dibenarkan. Kerja lebihan masa seperti membetulkan tapak pembinaan juga tidak dibenarkan. Beliau juga berharap agar penduduk berhampiran dan masyarakat umum menjadi mata dan telinga DBKL dalam memantau salah laku di tapak pembinaan dan terus salurkan aduan kepada DBKL supaya tindakan mudah diambil. Pemaju berkenaan juga telah dikenakan kompoun sebanyak 7 kali kerana melanggar peraturan yang ditetapkan.
Beliau menggesa pihak kontraktor dan pemaju mengamal dan mementingkan corporate social responsibility kepada penduduk setempat.Self regulated society juga perlu diteruskan oleh penduduk berhampiran dan semua masyarakat sebagai membantu pihak DBKL dan pihak berkuasa dalam menunaikan tanggugjawab harian mereka kerana pembangunan tidak dapat dihalang dan pembangunan juga adalah untuk kebaikan dan keharmonian semua.
Sebagai menjawab soalan dan cadangan PPIM, di mana, perlunya satu tahap tertentu syarikat disenaraihitamkan setelah dikompoun beberapa kali, beliau menerangkan ia satu cadangan yang baik.Walaubagaimanapun, ia bukan di bawah bidang jabatan beliau, tetapi beliau akan membawa usul tersebut kepada Jabatan Undang Undang DBKL.
Dato’ Dr Ma’amor Osman juga mencadangkan agar pihak DBKL bekerjasama dengan mewujudkan satu talian khas @ hotline bagi memudahkan masyarakat menyalur maklumat terus kepada DBKL menggunakan teknologi yang ada seperti MMS dan sebagainya serta PBT yang lain juga harus mengikut contoh tindakan progresif DBKL ini.
Di akhir rancangan, To’ki bagi pihak pengadu sempat mengucapkan terima kasih kepada DBKL di atas tindakan proaktif DBKL kerana masalah nyamuk dan kebersihan juga telah diselesaikan dalam masa terdekat tersebut.
(2) NO. SIRI : KP11-04
Penipuan Mat Kiosk
Latar belakang :
Pengadu terasa dianiaya merupakan antara mangsa penipuan mesin air Mat Kiosk.  Setelah itu, syarikat yang menjual mesin tersebut sengaja meletakkan mesin kad prabayar tersebut di kawasan tidak strategik dan menyebabkan kerugian kepada pengadu. Sekiranya ingin menarik diri, pembayaran deposit tidak akan dikembalikan.
Pengadu 1: Puan Jessica
Pada 2005, mangsa ada melabur dalam pembelian mesin prabayar air water drop secara francais di mana kutipan keuntungan tesebut akan diperoleh oleh pelabur. Selepas itu mereka memperkenalkan mesin mat kiosk. Seterusnya syarikat yang ke 2, mengeluarkan satu lagi produk yang diberi nama Smart Kiosk untuk pelaburan seterusnya. Penipuan berterusan dari 2005, 2007 hingga 2009.
Semua pengadu yang mahukan keadilan seramai kira-kira 200 orang yang jumlah penipuan keseluruhan sebanyak RM 2 juta, telah membuat aduan di Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Polis DiRaja Malaysia (PDRM), Jabatan Peguam Negara, Kementerian Dalam Negeri dan sebagainya namun tiada tindakan diambil dan merasakan kecewa dengan pihak tersebut. Memorandum kepada Perdana Menteri juga telah dihantar.
Pengadu 2: Encik Azani Bahari
Pengadu/pelabur yang ditipu menceritakan bahawa beliau telah mendapat satu panggilan telefon yang menawarkan perniagaan yang mendatangkan keuntungan. Kemudian, pengadu pergi ke tempat berkenaan, pengadu diberi penjelasan dan penerangan berkaitan dengan perniagaan water drop tersebut. Pengadu telah mengeluarkan RM 6000 melalui kad kredit untuk pembayaran deposit sehingga perlu mendapatkan khidmat nashat Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK). Beliau juga turut berkongsi, ada mangsa lain telah meninggal dunia, meminjam daripada ahlong, dan mengalami kerugian yang teruk sehingga mereka membayar faedah sahaja di bank. Beliau amat kecewa dengan pihak terbabit yang gagal mengambil tindakan.
Ulasan PPIM
  
Kebanyakan rakyat mempunyai simpanan dan mereka ingin melabur. Namun mereka tidak mengetahui status syarikat yang ingin dilaburkan samada dibenarkan oleh pihak berwajib atau tidak. Sindiket penipu ini menggunakan berbagai nama untuk mengelirukan mangsa kerana mengambil kesempatan di atas kelemahan undang-undang dan kelonggaran penguatkuasaan.
Penyangak yang kaya ini berjaya mengambil helah ini kerana tahu mangsa tidak akan mampu mengambil tindakan kerana kos rundingan peguam, pakar dan sebagainya.
Mereka akan sedaya-upaya meyakinkan pelabur untuk membuat pinjaman samada melalui bank, tabung haji, kad kredit atau sebagainya. Testimoni hebat digunakan untuk memancing para pelabur.
Pihak bank yang meluluskan pinjaman juga, telah dikaburi dengan pulangan yang besar lalu meluluskan pinjaman yang mereka sendiri tidak kenalpasti.
Isu lain yang perlu dipersoalkan juga adalah,

  1. Dari mana sindiket itu mendapat nombor telefon mangsa-mangsa mereka?
  2. Apa hak/dari mana hak diperoleh oleh sindiket terbabit untuk menentukan deposit tersebut tidak boleh dipulang semula?
  3. Ketelusan di dalam meyakinkan pelabur mereka, contohnya, mereka mendakwa mesin tersebut akan diletakkan di IPT atau kompleks membeli-belah, adakah mereka menunjukkan surat kebenaran daripada IPT dan kompleks tersebut?

To’ki juga mengulas kebanyakannya kes seperti ini telah dibawa ke pihak berkenaan untuk dibincangkan. Penipuan pembayaran menggunakan kad kredit merupakan satu masalah kepada pemilik kad tersebut sedangkan wang deposit itu tidak diperolehi semula. Golongan professional seperti peguam, doktor juga antara yang menjadi penipuan sindiket ini.
Respon dari pihak PDRM
Puan Latt Maizura, Jabatan Jenayah Perdagangan PDRM. Beliau gagal dihubungi kerana masalah kesesakan talian.
(3) NO. SIRI : KP11-05
Dibebani Hutang Kad Kredit dan Koperasi
Latar Belakang :
Dibebani hutang kredit kad dan hutang koperasi yang tinggi. Sebagai penjawat awam, dengan tanggungan yang tinggi dan gaji yang rendah, tidak dapat menampung.
Pengadu: Encik Amran Abdullah
Pengadu merupakan seorang penjawat awam berpendapatan kasar sebanyak RM3595 sebulan dengan isterinya seorang surirumahtangga sepenuh masa. Pengadu mempunyai tanggungan sebanyak 4 orang dengan anak yang masih bersekolah. Hutang ditanggung sebanyak RM200,000 bagi penggunaan kad kreditnya kerana pelaburan MLM dan bayaran koperasi. Kadar faedah yang perlu dibayarnya untuk kad kredit adalah sebanyak 1.5% sebulan.
Ulasan PPIM
1.     Pihak BNM perlu memberikan kad kredit kepada orang yang benar-benar berkemampuan dan orang yang benar-benar boleh memberikan jaminan pembayaran semula.
2.     Menggunakan tunai adalah jalan yang lebih baik dalam perbelanjaan.
3.    Pihak bank juga tidak perlu ghairah memujuk rayu kepada bakal peminjam untuk mengaut keuntungan yang lebih.
Pihak yang perlu memberikan respon dalam perkara ini adalah seperti AKPK dan Bank Negara Malaysia (BNM). Oleh kerana kesuntukan masa, perkara ini akan dijawab pada minggu berikutnya termasuk penjelasan daripada pihak PDRM bagi aduan berkaitan Mat Kiosk.