Logo
PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA
70X, Jalan Keramat Hujung, 54000 Kuala Lumpur
Email : salam@ppim.org.my
Hotline : +6019-359 1000
Tel : +603-4257 7222 / +603-4256 6618
IKUTI KAMI DI :
PPIM GESA SKMM AMBIL TINDAKAN BENDUNG TALIAN HARAM – SUARA MERDEKA – 04/11/2020
04 Nov 2020

PENDEDAHAN yang dibuat oleh Menteri Komunikasi dan Multimedia (KKMM), Datuk Saifuddin Ismail mengenai jumlah talian prabayar berdaftar mungkin mencetuskan jenayah penipuan.

Sebanyak 1,377,862 talian prayabar didakwa didaftar secara meragukan bagi tempoh Januari 2018 hingga Oktober 2020.

Hal demikian dipercayai mempunyai kaitan dengan jenayah penipuan seperti ‘scam’ dalam talian yang menyebabkan kerugian sehingga berjuta ringgit.

Oleh demikian, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) digesa mengambil tindakan merungkai dan membendung gejala pendaftaran talian prabayar meragukan.

“Kami menyeru agar SKMM menubuhkan satu jawatankuasa khas untuk merancang dan memperhalusi tindakan-tindakan mereka untuk membendung perkara yang kurang sihat ini.

“Kami juga menggesa pihak berkuasa mengesan dan menahan pelaku-pelaku jenayah ini dan mengheret mereka ke muka pengadilan termasuk pihak-pihak Telco yang menyediakan kemudahan kemudahan talian ini.”

Demikian kata Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) dalam satu kenyataan berhubung jumlah pendaftaran prabayar meragukan itu.

Kata kenyataan itu, satu tindakan siasatan sepatutnya sudahpun diambil oleh pihak berkuasa berkaitan melalui syarikat-syarikat telco yang membenarkan pendaftaran tersebut.

KKMM dan SKMM juga sepatutnya mempunyai jaringan kerjasama dengan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP).

Ini kerana kewujudan talian prayabar meragukan itu didakwa menjejaskan kualiti hidup rakyat Malaysia sebagai pengguna.

“Daripada jumlah itu sebanyak 920,207 talian itu sudah ditamatkan perkhidmatan manakala 457,645 lagi dikemas kini dengan maklumat yang sah.

“Ini bermakna dalam tempoh tersebut seluruh rakyat Malaysia telah terdedah dengan hampir sejuta talian yang meragukan dan boleh menjadi penyebab ke atas gejala-gejala scamming yang heboh baru baru ini.

“PPIM menggesa agar pihak berkaitan memberi penjelasan sepenuhnya mengapa setelah hampir sejuta talian yang meragukan didaftarkan, tiada tindakan susulan atau perancangan untuk mengawal keadaan ini dilaksanakan?

“Pihak berkuasa khususnya SKMM seharusnya boleh membuat jangkaan akan kemungkinan kemungkinan yang boleh berlaku dalam era teknologi maklumat sekarang,” tegasnya. 

Artikel oleh: Suara Merdeka

PPIM GESA SKMM AMBIL TINDAKAN BENDUNG TALIAN HARAM

https://suaramerdeka.com.my/ppim-gesa-skmm-ambil-tindakan-bendung-talian-haram/