Logo
PERSATUAN PENGGUNA ISLAM MALAYSIA
70X, Jalan Keramat Hujung, 54000 Kuala Lumpur
Email : salam@ppim.org.my
Hotline : +6019-359 1000
Tel : +603-4257 7222 / +603-4256 6618
IKUTI KAMI DI :
SIDANG MEDIA (BENARKAH PERBANKAN ISLAM ZALIM ?) – PPIM – 21/6/16
21 Jun 2016

70f60be0-8ec0-40b0-80e8-29b22ada1e7b

Dari kiri Dato Abdul Manaf (bekas CEO Bank sebuah Bank Islam), Ketua Aktivis PPIM Datuk Nadzim Johan dan Haji Sheikh Karim.

8c40658b-beb5-4e5a-a049-b6dba30f9dc6

c6e39121-f6ca-44ef-8b56-17496657f1c8

Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) menerima banyak aduan berkaitan perkhidmatan yang diberikan oleh perkhidmatan perbankan Islam terutama dalam kes rumah terbengkalai yang berlaku dari tahun 2005 sehingga 2011 yang mana ramai pembeli rumah masih kekal bankrap walaupun kesalahan dilihat berlaku oleh kelemahan bank.

 

f8696ea8-938a-41ca-8d7c-ccede127af0e

Apa yang diharapkan ialah agar Institusi Kewangan Islam Negara yang diselia Majlis Penasihat Syariah (MPS) perlu meneliti kembali syarat dan kuasa oleh bank-bank yang menyediakan Perbankan Islam. Beberapa amalan bank dilihat tidak beretika serta telah tersasar daripada matlamat sebenar dalam mengangkat institusi perbankan berlandaskan hukum syarak.

7e25d564-93c3-4185-946b-88bdef22c435

2376b5d2-cdf1-4423-a9f6-faf4f0ea6f4c